Wednesday, August 20, 2008

FAKTOR KEJATUHAN HARGA SAHAM

Salam bahagia,

Saham yang didagangkan di Bursa Malaysia terus-terusan merudum bermula pada penghujung tahun 2007 daritahap tertingginya iaitu 1550 mata ke 800 mata dewasa ini iaitu kejatuhan sebanyak melebih 40%.

Antara faktor luaran kejatuhan ini ialah kerana masalah sub prime issues di Amerika Syarikat, masalah kenaikan harga minyak dan ditambah pula dengan kejatuhan nilai matawang Amerika Syarikat dan faktor dalaman pula adalah kerana ketidak stabilan politik negara.

Keadaan ini boleh dikatakan berlaku kira-kira 10 tahun sekali sepertimana yang berlaku di tahun 70an, 85-86, 97-98, dan sekarang 2008-2009. Jadi tidak ada apa yang hendak dihairankan lebih-lebih lagi kalau kita telah bersedia menghadapinya dengan simpanan yang mencukupi.

Kalau dahulu penanam kelapa sawit bersedih kerana harga pasaran yang rendah dan kontraktor binaan bergembira, sekarang keadaannya terbalik kerana harga kelapa sawit telah naik dan kontraktor binaan tak ada job, kalau adapun tak boleh nak untung sebab harga bahan mentah terlalu mahal dan terus-terusan naik.

Janganlah risau kerana every dogs has its days.. Hari merudum diganti dengan hari gemilang kelak dan hari gemilang pula diganti dengan hari merudum memang telah menjadi lumrah alam ini...


Saya rasa the worst is over malah kenaikan telahpun bermula dan mungkin keadaan akan menjadi lebih baik di tahun 2010. InsyAllah.

Kejatuhan melebihi 40% peratus ini juga merupakan paras yang baik untuk membeli kaunter-kaunter yang berkualiti dan murah ataupun bagi tujuan average down untuk merendahkan pukul rata harga belian kita dahulu. Kalau kita lihat kebanyakan pelabur dan yang berforum hanya mahu bercerita tentang saham bila ia naik tetapi berdiam diri bila ia turun sedangkan pelabur yang baik akan bercerita tentang saham bila ia berada pada paras yang rendah kerana mereka boleh membeli saham yang baik dan berkualiti pada harga yang rendah.

Inilah yang dilakukan oleh kebanyakan pelabur yang kaya. Mereka menunggu peluang untuk membeli pada harga yang rendah dimana orang terpaksa mengikut emosi menjual pegangan saham yang mereka beli pada harga yang tinggi dahulu.

Sepertimana dalam apa juga hal dalam kehidupan kita mesti ikut akal dan buka emosi samalah kalau kita nak beli saham kita juga kena ikut akal dan bukan ikut emosi.

Sekian dulu,

Faizal Yusup

Nak tahu lebih lanjut hubungi saya
0126540130

No comments: