Wednesday, November 16, 2011

Bursa Malaysia Terkini


KISAH HARVEST COURT

FY ingin ceritakan mengenai kedudukan pasaran saham dewasa ini. Mungkin maklumat-maklumat ini berguna untuk pelabur-pelabur yang baru berkecimpung dalam pasaran saham ini.

Baru-baru ini kebanyakan saham-saham berjajaran kecil atau saham ACE market yang naik mendadak yang boleh membawa pulangan melebihi 100%. Saham seperti Envair, Kbunai, DPS, SYF dan banyak lagi naik dengan mementum yang begitu cepat dengan kadar yang begitu tinggi. Saham yang paling banyak peningkatannya ialah saham Harvest Court, saham syarikat yang aktiviti utamanya ialah pembuatan pintu bergerak daripada 8 sen terus-terusan naik hingga ke tahap RM2.00 iaitu pulangan melebihi 1000%. Pastinya ia akan menguntungkan pelabur-pelabur yang melabur di dalamnya.

Masalahnya ialah kebanyakan saham-saham murah ini adalah saham cap ayam iaitu saham yang mana syarikat sebenarnya mengalami kerugian demi kerugian tahun demi tahun. Saham yang dimanipulasikan oleh sindiket-sindiket saham yang punya strategi yang tersusun untuk menyedut duit pelaburan para pelabur.

Setelah 3 kali dikenakan amaran oleh pihak Bursa dengan mengeluarkan notis Unusual Market Activity terhadap syarikat Harvest Court yang terus-terusan naik hingga ke RM2.13 akhirnya Bursa mengambil langkah menggantung urusniaganya pada 15 November dan seterusnya mengenakan tindakan Designation pada hari berikutnya. Saham ini jatuh limit down sebanyak 30% kepada RM1.49.  FY yakin yang ianya akan jatuh lagi memandangkan saham terapung yang masih ada dalam pasaran. Nasib baiklah dewasa ini limit down hanya dikenakan sekali sehari tak seperti dahulu yang mana ia boleh dikenakan dua kali dalam sehari.

Pabila Designation dikenakan maka ia akan memberhentikan pergerakan saham itu kerana pelabur perlu membayar tunai saham yang ingin dibeli dan hanya menjual saham yang yang telah dibayar. Jadi di sini mereka yang yang tak mampu membayarnya akan mengalami kerugian yang amat besar. Selain itu tujuannya ialah agar Bursa dapat membuat analisa siapa pemegang saham yang terbesar masa kini dan dengan itu boleh diketahui pihak mana yang manipulasi saham tersebut dan dimana mereka berada untuk tindakan diambil sekiranya perlu.

Terus terang FY tidak membeli saham-saham begini kerana pertamanya ia tiada sebab Fundamental, tiada kekuatan Financial, tiada petunjuk Teknikal. Yang ada cuma kisah anak Najib menjadi pengarah syarikat ini. FY mendengarnya sejak saham ini berharga 12 sen, kemudian berita mengenainya keluar pada harga sekitar 40 sen, namun FY tidak membelinya dan tidak menyarankan mana-mana pelanggan membelinya. Yang sedihnya seorang pelabur (bukan pelanggan FY) yang membeli 40 lots pada harga 2.05 hanya kerana mendengar berita ini. Pada ketika ini dia telahpun kerugian RM20,000 di atas kertas. Duit yang begitu sukar dicari lebur begitu sahaja.

Inilah masalahnya. Sekali lagi FY sarankan kalau nak melabur saham TOLONGlah belajar dan cari ilmunya kerana tanpa ilmu risiko kerugian anda akan menjadi amat besar.

Sekian dulu.

No comments: