Monday, July 27, 2015

BILA NAK JUAL SAHAM IPO?

Assalamualaikum. Kita bertemu lagi.

Hari ini merupakan hari yang baik buat pelabur saham IPO kerana saham IPO IKHMAS JAYA dibuka dengan premium yang tinggi. Saham yang ditawarkan pada harga RM0.57 naik sehingga setinggi RM0.82 sen iaitu pelaburan melebihi 40% dalam masa sebulan kalau didarabkan dengan 12 ia akan menjadikan pulangannya sebanyak 480% setahun dan pastinya ia merupakan pelaburan yang baik dan menguntungkan. Tak kiralah samaada saham IPO ini dibeli dari peruntukan IPO Awam secara online, melalui ATM atau dengan mengisi borang atau mendapatkan peruntukannya di MITI atau Private Placement, apa yang penting ialah ia menguntungkan.

Hari ini FY ingin bercerita tentang strategi pelaburan IPO yang sebenarnya menguntungkan. Sebenarnya ramai yang FY lihat memasuki atau memohon saham IPO ini yang punya satu masalah. Mereka tahu membeli tapi tak tahu menjual. Bila ini terjadi maka ramailah yang tersangkut dalam saham-saham IPO ini contohnya saham ASTRO, AAX, ICON, CARIMIN, REACH, FGV, MALAKOFF, BPLANT dan sebagainya. Banyak duit para pelabur ini terbenam di sini. Saham ASTRO contohnya mengambil masa 2 tahun untuk ia naik kembali. FGV dan ICON terus-terusan merudum. Hope Analysis mengambil tempat.

Keadaan ini menyebabkan ramai pelabur PUTUS ASA kerana rancangan untuk menjana keuntungan akhirnya membawa kepada kerugian. Jadi mereka berhenti dan tak berani lagi membeli saham-saham IPO ini.

Apapun hari ini FY terpanggil untuk membantu anda mendapatan keuntungan dari pelaburan saham-saham IPO ini. Kalau anda ingin belajar cara mendapatkannya datanglah ke Seminar Super Investor yang FY jalankan. Di sini kaedah dan cara permohonannya ada diterangkan secara mendalam.

Baiklah biar FY terangkan strategi pelaburan IPO ini. Pertamanya kalau diperhatikan semua saham di atas itu baik ASTRO, AAX, ICON, CARIMIN, REACH, FGV, MALAKOFF dan BPLANT dibuka pada hari penyenaraiannya dengan keuntungan. FGV yang itawarkan pada harga RM4.55 dibuka pada RM5.30, ICON yang ditawarkan pada RM1.90 naik setinggi RM2.19 pada pagi penyenaraiannya. Persoalannya kenapa ia disimpan dan tidak dijual? Bila ia disimpan dan ia jatuh maka duit akan terbenam dan di sini kita akan kehilangan peluang untuk membeli IPO-IPO yang akan datang.


Kalau kita ambil contoh di atas. Katalah kita memohon saham MALAKOFF dan rugi sebanyak 6.67% berdasarkan harga penutup hari ini tetapi cuba lihat saham DOLPHIN, SEDANIA, XINHWA dan IKHMAS JAYA telah membawa keuntungan yang berlipat kali ganda tetapi kalau kita masih menyimpan MALAKOFF maka kita akan hilang peluang untuk memohon saham-saham IPO yang seterusnya sepertimana yang tertera di atas sana. Untuk pengetahuan anda andai anda menjual saham IPO MALAKOFF ini pada hari pertama penyenaraiannya maka ada akan mendapat keuntungan sebanayk maksiam 4 sen kerana harga tertingginya ialah RM1.84 pada hari tersebut lebih tinggi dari harga tawarannya sebanyak RM1.80.

Jadi, kesimpulannya di sini ialah, strategi terbaik IPO ialah dengan menjual saham tersebut di hari penyenaraiannya. Lagipun mengikut kajian yang FY jalankan ia akan membawa kepada Return of Investment (ROI) yang tertinggi. Banyak atau sedikit untungnya tak jadi masalah langsung kerana apa yang penting ialah kita bakal mempunyai peluang untuk menjana keuntungan dalam saham-saham IPO yang seterusnya. Ini kerana poket orang kita belum cukup dalam untuk menyimpan sesuatu saham itu untuk satu jangkamasa panjang jadi strategi hit n run ini pastinya lebih baik buat masa ini. Duit keuntungan ini pula boleh digunakan untuk membeli lebih banyak saham-saham IPO yang bakal mendatang.

Kemudian cuba kaji carta perbandingan IPO yang seterusnya ini.


Apakah kesimpulan ketara yang boleh kita buat? Jawapannya mudah sahaja. Kalau saham-saham tu saham syarikat Bumiputera maka kemungkinan saham-saham tersebut akan merudum sedangkan kalau saham-saham syarikat Bukan Bumiputera lebih-lebih lagi saham syarikat yang pemiliknya berbangsa Cina maka ia akan naik dan membawa keuntungan. Ini kerana dari pemerhatian FY mereka faham dan lebih arif dalam permainan Capital Game dalam pasaran saham ini kalau dibandingkan dengan orang kita. Orang kita kebanyakannya hanya mahu mendapatkan keuntungan yang singkat bilamana syarikat mereka disenaraikan. Saham syarikat Cina yang makin lama makin membesar dan semakin lama semakin naik tinggi harga sahamnya. 

Cukuplah penjelasan buat kali ini. InsyaAllah lain kali kita bertemu lagi. InsyaAllah besok SUNCON akan membawa keuntungan kepada para pelabur yang memilikinya bilamana ia disenaraikan.

Untuk pengetahuan anda kaedah ini telah diguna pakai oleh ramai pelabur IPO dan keuntungan mereka mencecah ratusan ribu ringgit malah ada yang mendapat keuntungan jutaan ringgit.

Datanglah ke seminar Super Investor FY, Personal Coaching Saham dan sebagainya bagi mendapatkan penjelasan yang terbaik mengenai pelaburan saham di Bursa Malaysia.

Download Ebook Investlah karya FY setebal 134 mukasurat dari bagi mendapatkan ilmu permulaan pelaburan saham anda secara percuma dengan melayari ;


Sesi Personal Coaching Train The SuperTrader bersama FY diadakan pada ;

SETIAP HARI ISNIN HINGGA KHAMIS
Jam 9:30 pagi hingga 5:30 petang
Bertempat di Kenanga Investment Bank Berhad 
Petaling Jaya Branch 
Tingkat 1 
Bangunan Quattro West
Lorong Persiaran Barat
46200 Petaling Jaya
Bersebelahan PJ Hilton

Untuk Semua Investor dan Trader di Bursa Malaysia Newbie mahupun yang berpengalaman.

Lunch disediakan.

Yuran RM900.00 seorang untuk sesi sehari.

Untuk membuat tempahan hubungi : En. Abdullah Ramzi - 017 3730513
Emel : eizmar11@yahoo.com

Jemputlah datang! Ia pasti berbaloi dan bakal menjadikan anda seorang pelabur yang bijak dan berhemah.

HUBUNGI TEAM FY ;

Persoalan Mengenai Memulakan Portfolio Saham Dan Membuka Akaun CDS ;
Hubungi : En. Yasin Yunus - 019 3346570
Emel : yasinyunus2714@gmail.com

Persoalan Mengenai Seminar Saham ;
Hubungi : Puan Azila Ismail - 012 2511755
Emel : azilasmile@yahoo.com

Persoalan Mengenai Online Trading Dan Menjadi Seorang Trader ;
Hubungi : Sifu Zuhri Zain MSTA - 012 6290407
Emel : muhammadzuhri@gmail.com

Persoalan Asas Pelaburan Saham Serta Tempahan Personal Coaching ;
Hubungi : En. Abdullah Ramzi - 017 3730513
Emel : eizmar11@yahoo.com

LINK PERKHIDMATAN KAMI ;

Biodata Sifu Faizal Yusup
Apa Itu Saham?
Pelaburan Saham Di Bursa Malaysia
Saya Nak Melabur Saham Tapi…
Pakar Rujuk Pelaburan Saham
Kaedah Momohon Pink Form, IPO Awam, IPO MITI dan Private Placement
Perbezaan IPO Awam Dan IPO MITI
Ebook Panduan Lengkap Memohon IPO di MITI
Cover Letter Permohonan Saham IPO di MITI
Soalan Lazim Mengenai Permohonan IPO di MITI
Apa Itu Akaun CDS
Membuka Akaun CDS
Perkhidmatan Membuka Akaun CDS
Panduan Membuka Akaun Online
Panduan Mencari Mentor Saham
Modal Permulaan Melabur Saham
Pulangan Keuntungan Melabur Saham
Memulakan portfolio pelaburan saham
Onlne VS Khidmat Remisier
Trader VS Investor
Menentukan Status Syariah Saham 
Strategi Pelaburan Saham
Bermain Saham Secara Kontra
Menjana Keuntungan Konsisten Dalam Bursa Malaysia
Panduan Pemilihan Saham 
Panduan Membeli Saham Penny Stocks
Kejatuhan Mendadak Harga Saham
Membaikpulih Portfolio saham
Mencari Ilmu Pelaburan Saham
Woksyop BTX - Online Trader
Personal Coaching
Seminar Saham Super Investor
Testimoni Peserta Seminar Super Investor
Seminar SuperTech Investor
Seminar SuperTrader

No comments: