Wednesday, January 1, 2014

Mencari Remisier Bagus di Sabah dan Sarawak?


Assalamualaikum... Salam Sejahtera, Salam Ceria...

Hari ini FY nak perkenalkan seorang Remisier, salah seorang Sifu Saham yang berpengalaman luas dalam bidang saham ini. Namanya Sifu Roslan Jamali, salah seorang Exco dalam Persatuan Remisier Bumiputera Malaysia juga merupakan salah seorang Associate bagi syarikat Advance Forward Training and Consultants. Syarikat yang telah memberikan perkongsian dalam aspek motivasi dan pelaburan saham kepada ramai peserta-peserta seminar.

Salah satu tip pelaburan penting Sifu Roslan Jamali ialah as a trader, never love a stock. Maksudnya di sini, janganlah menimbulkan rasa cinta kepada sesuatu saham itu. Contohnya mereka yang membeli saham Felda Global Vantures 2 tahun dahulu pada harga IPO RM4.55, harganya telah naik setinggi RM5.55 namun demikian ekarang ia telah turun kembali ke paras RM4.53 kembali ke harga asalnya. Inikerkadar langsung dengan penurunan harga komoditi Minyak Kelapa Sawit. Return on Investment kalau kita melabur dalam saham ini ialah 0. Malah kita rugi masa dan duit yang kita laburkan. Bukankah lebih baik kalau kita menjualnya tatkala kita masih untung satu ketika dahulu dan membeli saham lain yang berpotensi.

Ada pelabur yang jatuh cinta dengan saham MAS, KNM dan banyak lagi atas pelbagai sebab namun harga sahamnya terus-terusan merudum dan merudikan pelaburnya.

Atas sebab inilah pada FY, janganlah kita sampai jatuh cinta kepada mana-mana saham sekalipun. Bila nampak untung dan harga saham itu telah sampai ke harga sasarannya, jual sahaja. Banyak lagi saham yang undervalue yang boleh kita beli bagi mendapatkan keuntungan yang seterusnya.

Orang kata Cinta itu Buta, tapi saranan FY kalau nak bercinta sekalipun bukalah mata. Bukalah mata seluas-luasnya agar pilihan yang kita buat itu merupakan satu pilihan yang betul dan menguntungkan.

Memandangkan Sifu Roslan Jamali beroperasi di Kuching, Sarawak, jadi kepada pelabur yang berada di Sabah dan Sarawak, anda boleh menghubungi beliau bagi membantu anda dalam portfolio pelaburan saham anda. Hubungi beliau di talian 016 8572265 atau 08 242 6355.

Sekian buat kali ini. Wassalam.

Ikhlas,

FY 

PS - Seminar Super Investor FY akan diadakan pada 18 Januari ini. Kepada yang berminat untuk memulakan portfolio pelaburan saham di Bursa Malaysia layari www.seminarsaham.com.my untuk mendaftar.




No comments: