Tuesday, August 11, 2015

BURSA MALAYSIA JATUH LAGI...

Assalamualaikum...


Nampaknya pasaran saham begitu lemah dengan beberapa sentimen dalam dan luar negeri antaranya kejatuhan nilai RM, kejatuhan harga minyak mentah dunia, ketidakstabilan politik dalam negara, perkembangan di China dan sebagainya. Semuanya ini membawa kepada kesan negatif dalam pasaran Bursa Malaysia. Bursa Malaysia pula merupakan indikator atau petunjuk kepada kedudukan ekonomi negara untuk jangkamasa 6 bulan yang mendatang. Setakat ini Bursa Malaysia telah jatuh melebihi 250 mata di mana kebanyakan pelabur asing telah keluar meninggalkan pasaran mengelakkan kerugian baik kerana penurunan harga saham mahupun penurunan nilai RM.     

Terus terang kenaikan dan penurunan harga saham dalam pasaran saham adalah perkara biasa. Pasaran perlu bernafas dan ini menunjukkan yang pasaran saham itu sihat. Inilah kelabihan meabur dalam saham kalau dibandingkan dengan pelaburan hartanah. Dalam pelaburan hartanah harga hartanah yang naik sukar untuk turun tapi dalam pasaran saham harga saham yang naik boleh turun ke tahap yang kita inginkan.

Penurunan ini pula memberi peluang untuk kita membelinya pada harga yang lebih murah. Pada FY melabur dalam pasaran saham perlukan modal dan masa. Pemilihan saham juga penting.

Berkenaan modal, modal yang kecil pastinya sukar kerana pilihan yang terhad, asset allocation akan menjadi sukar. Ibaratkan kita membawa RM5.00 ke pasar, apakah yang bakal dapat kita beli kalau dibandingkan kalau kita membawa RM50.00 mahupun RM500.00. Lagi banyak modal, lagi baik buat kita kerana kita boleh membeli pelbagai jenis barang pada harga yang berbeza.

Berkenaan masa, apa-apa pelaburan pun bakal mengambil masa. Tanam sayur pun mengambil masa apatah lagi menanam kelapa sawit contohnya. Sebenarnya lagi singkat masa yang kita berikan maka lagi tinggilah risiko kerugian yang bakal kita hadapi. Pelaburan nilai yang dilakukan oleh kebanyakan pelabur yang berjaya seperti Warren Buffet adalah pelaburan jangkamasa panjang dengan membei saham-saham berpotensi, saham-saham pendapatan mahupun membeli saham-saham yang undervalued.

Contohnya saham-saham BURSA MALAYSIA, MAXIS, DIGI, MYEG, GHLSYS, SCICOM, PESTECH, PRESTARIANG, YEE LEE, SALCON, MITRA dan sebagainya. Semua saham-saham ini adalah saham-saham yang andai dipegang dalam jangkamasa panjang akan membawa kepada keuntungan yang berkali ganda buat pemegangnya.

Pelabur sebegini tidak risau dengan keadaan semasa pasaran saham yang menurun kerana apa yang penting ialah perniagaan syarikat yang dibeli itu tidak terjejas. Yang risau hanyalah pelabur jangkamasa pendek bermodal kecil dan menjalankan trading jangkamasa pendek.

Kepada yang sangkut saham-saham cap ayam, mungkin anda boleh menjualnya dan menggantikan dengan saham-saham yang FY namakan tadi. Kepada yang masih untung mungkin anda boleh jual dahulu dan membelinya kembali pada harga yang lebih murah. Kepada yang punya saham yang baik dan kukuh tapi sedang paper loss sekarang seperti saham Oil n Gas dan Perladangan Kelapa Sawit, rileks, pandang jangkamasa panjang, InsyaAllah saham-saham itu akan naik kembali dengan kenaikan harga komoditi yang berkenaan. Kepada yang lain sideline dulu. Kita tunggu bila RM buat reversal, kita tunggu peluang bilamana keadaan politik lebih jelas.

Jangan risau dan percayalah, pelaburan saham memang pelaburan yang menguntungkan dalam jangkamasa panjang sesuai dengan kenaikan ekonomi dan kemajuan syarikat saham-saham yang kita beli itu. Apa yang penting di sini ialah masa. Berilah ia masa sepertimana yang pernah FY terangkan dulu dalam pelaburan saham MITRA yang berharga 39 sen pada tahun 2010 yang mana ia membawa keuntungan sebanyak RM9090.00 atau 23 kali ganda untuk setiap 1000 unit yang kita pegang. Dalam hal ini perlukah kita risau dengan keadaan pasaran semasa dewasa ini?

Sekian dulu buat kali ini.

FY
Remisier
Naib Presiden Persatuan Remisier Bumiputera Malaysia
0166667430



Jemput ke personal coaching FY untuk belajar melabur saham dengan lebih mendalam. Hubungi Dealer FY Abdullah Ramzi di talian 0173730513 untuk menempah slot anda.

No comments: